Tuesday 27 May 2014

Petak Ukhuwah Mahabbah

Assalamualaikum.
27 Rejab 1435H- Di Bawah teduhan pokok rendang, Tasik Titiwangsa.

Alhamdulillah segala puji bagi Allah. Hari ini adik-adik usrah mengajak untuk be-rehlah dan berusrah. Perkara biasa yang ada dalam rehlah-makanan. Tapi bukan makanan fizikal sahaja tetapi juga makanan jiwa :)
Kami berkongsi Kisah Israk Mikraj, Kelebihan Syaaban dan pengalaman Ramadhan. Indah dan bahagia melihat senyuman mereka.

Selepas hampir dua jam, kami mengakhiri usrah dengan ucapan daripada setiap ahli usrah. Apabila setiap dari mereka memberi kata-kata serta berkongsi pengalaman berusrah sepanjang tahun ini, hati saya tersentuh.

" Alhamdulillah, saya dapat banyak ilmu"
      " Saya dapat rasakan perubahan dalam diri saya terutama dari segi pemakaian"
" Saya mula membaca buku islamik sekarang- berkaitan kiamat"
     " Saya dapat ketenangan apabila datang usrah"
"Saya dapat reflect diri apabila hadir usrah"

Terharu dan bersyukur.



Masya-Allah. Di saat itu hati saya teringat satu peristiwa beberapa hari sebelum itu. Perbualan saya dengan seorang kakak.

"Akak, saya tak tahu kenapa, tapi saya rasa saya tidak sesuai dengan adik usrah"
"Kenapa? Awak rasa tak mampu ke?"
"Entah la akak, saya rasa ada sesuatu tak kena. Emm"

Astaghfirullah. Selepas usrah tadi, kini saya sedar tentang sesuatu.
Pentarbiyahan tidak berlaku dalam masa yang singkat tetapi mengambil masa. Apa yang diperlukan adalah SABAR.
Sabar dalam mentarbiyah dan ditarbiyah. Sebagai seorang naqibah, saya perlu sabar dalam mentarbiyah adik-adik usrah kerana mereka juga sabar untuk ditarbiyah. Betapa besar komitmen mereka untuk hadir ke usrah dan mengucap kata maaf apabila tidak dapat hadir ke usrah.

Saya sedar, perasaan tidak kena itu sebenarnya datang dari diri sendiri. Mungkin ini adalah punca dari diri ini seorang pendosa. Dosa yang menjadi hijab daripada melihat kesungguhan, kesabaran serta keindahan dalam berukhuwah bersama mereka. Sehingga hadirnya perasaan tidak yakin dan percaya. Nauzubillah.

Allah yang Maha Besar yang menunjukkan hikmah selepas sesuatu kejadian. Bersyukur kepada Allah kerana memberikan nikmat ini, untuk belajar mentarbiyah dan peluang untuk ditarbiyah.
Usrah saya ibaratkan seperti sebuah petak yang setiap penjuru itu sangat penting. Jika satu penjuru hilang, maka berubahlah bentuk petak itu. Begitulah usrah, jika seorang ditinggalkan, tidaklah lengkap satu usrah kerana hakikatnya kita saling memerlukan untuk saling mengingati.


Hati ini sangat menyayangi setiap hati yang bertaut dalam usrah ini. Diri ini sangat teruja dan gembira dengan perubahan dalam diri mereka kerana ia membangkitkan semangat saya untuk berubah ke arah yang lebih baik. Sungguh dan benar, Usrah adalah medium tautan hati. Kepada adik-adik usrah yang disayangi kerana Allah, binalah perubahan dalam diri walau sebanyak 0.001% kerana A thousands journey start with a step :)

I wish to care for them till they achieve the best of themselves like parents watching their child growing.

Nothing can do us apart except with Allah will.

Wassalam :)

-TintaSeorangNaqibah

No comments:

Post a Comment