Friday 11 April 2014


memori di bumi dQ~ (bahagian i)

                                                 
                                            Maahad Tahfiz Sains, Tanah Merah~


Darul Quran, JAKIM

kadang-kadang, ada yang belajar bidang agama ini was-was tentang kerjaya, takut tak dapat kerja la, susah nak dapat kerja la, sebenarnya ia lebih meluas daripada kerjaya lain kerana kebiasaannya bidang agama ni tak ramai yg belajar[kot²,haa]. Rezeki Allah sudah tentukan, usaha belajar dah ada kan? Dah tu, InsyaAllah akn menyusul rezekinya, siapa tahu ketentuanNya?.Dan satu lagi, ajal kita tidak tahu, apatah lagi mahu komen tentang masa hadapan yg tidak pasti.[kan²]

"Dan (ingatlah), Allah jualah Yang menyempit dan Yang meluaskan (pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan" [Al-Baqarah : 245]

Sebenarnya ! jeng ! jeng ! ... dalam belajar kita tidak memerlukan pemikirkan tentang kerja, merancang itu perlu. Apabila kita berada dalam arus belajar, niat adalah peranan paling penting."niatlah utk menghilang kejahilan diri & menambahkn ilmu".
Okay..dh banyak merapu~
Dengan kalimah agung saya memulakan bicara, recall masa mula2 masuk DQ..tapi..jap deh nak inform..sekarang dah habis diploma di dQ..dQ?apa tu? Darul Quran ye..Alhamdulillah..Allah permudahkan segalanya..masa mula2 masuk tu..tak tahu nak cakap apa..sebenarnya, tak sangka jugak la dapat dQ n memang akan sambung belajar di dQ..huhu..walaupun hati sebenarnya..tak nak masuk pun sebab saya fikir buat apa nak masuk DQ? Sedangkan saya dah khatam Quran dan nak masuk dQ untuk program diploma pulak tu..3 tahun kott..huhu..tapi kita raikan pendapat ummi dan abah..orang cakap kalau kita ikut ummi n abah ni insyaAllah ada betulnya tu..hmm..memang betul pun..huhu..

redha Allah terletak pada redha  ibu bapa^^

Masa hari pendaftaran tu datang DQ..huhu..rupanya ramai je sahabat2 dr MTS yang terchenta sambung sekali denganku..hukhuk..ye la kan.. banat MTS seramai 9 orang semuanya termasuk saya la.. dan banin MTS 4 orang semuanya..okay..mula lah kehidupan kami di sini..5 hari 4 malam kami berorientasi bersama pegawai-pegawai DQ khususnya pensyarah la kann..hehe..untuk 3 hari 2 malam kami berprogram bersama barisan kepimpinan DQ yang namanya PERKEMAT, Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran..huh~ panjang sangat namanya..program kami bertempat di The Rock Resort, Ulu Yam..Hadaf orientasi ini untuk memupuk ukhuwah antara kami semua..ye la kann..al maklumlah..pelajar baru..semua nya kawan2 baru..

Okay~ untuk minggu kedua baru lahh mulanya kuliah, kelas tasmi’ dan bagai2 lahh..sebenarnya untuk sistem pembelajaran di DQ ni setiap hari isnin hingga jumaat ada kelas tasmi’ bermulanya jam 8 – 10 pagi..kami telah dibahagikan kelas oleh Jabatan Al-Quran(JPAQ) bersama seorang guru..kebiasaan seorang guru akan diberi amanah seramai 12 orang pelajar dalam masa 3 tahun iaitu dari kami sem 1-6 la kan? after jam 10 pagi, akan ada rehat 30 minit dan 10.30 hingga petang dan kebiasaannya hingga 5.00 petang mula kelas subjek yang diambil mengikut course yang ada kat DQ ni..
opps~~ lupa la nak cerita pasal course kat DQ..course kat DQ ni ada 5 course semuanya..kat sana kami tak panggil course..kami panggil syukbah..ada Qiraat, Dakwah, Syariah, Hadith dan Muamalat..dan untuk pengetahuan kamu semua..untuk pengambilan tahun ni..2014..dah ada syukbah baru, iaitu syukbah pengurusan halal dan haram [kot2 la kan]..tak pasti nama penuhnya..untuk syukbah ni..pelajar-pelajar akan mengisi borang semasa minggu orientasi..opps..lupa nak inform..saya ni syukbah syariah deh..

Saya rasa cukup kot untuk setakat ni..nanti kita sambung pulakk^^sorry~penulisan biasa je kerana budak baru belajar la katakan.. syukran!


Mumtazah^^

1 comment: